SMS.se

lördag 20 januari 2007

Försenat tåg och dryg 08.

I somras flyttade min mamma upp till Karlskrona. Så någon helg då o då åker jag upp dit, eller kanske ska skriva ”hit” med tanke å att jag är här uppe just nu? Eller… äsch, skitsamma.
Hur som helst var detta en sådan helg. Men eftersom min farbror fyllde år igår, så åkte jag o min bror inte upp förrän i morse, vilket innebar att jag fick stiga upp klockan 8 (en lördag!), och ta tåget 09.42.

Eftersom de gör om ungefär hela jävla Blekinges tågräls, (nej, inte en bit åt gången, utan hela, jävla skiten samtidigt) så har det inte gått några tåg där på åtminstone något år. Därför är det buss ifrån Kristianstad som gäller om man vill ta sig vidare. Dessa bussar är alltså så kallade tågbussar.

Till en början gick resan helt okej, även om man hajade till lite när det var snö så långt söderut som Höör. Skrämmande!

När vi kommer upp i höjd med Vinslöv har någon jävla växel snöat igen eller någonting, och vi blir stående i ntefär 15-20 minuter innan vi kommer igång igen.
Naiv och godtrogen som jag är, ägnade jag inte ens en enda tanke åt att fundera huruvida tågbussarna skulle vänta i tåget. Det hör man väl fan på namnet att de gör?

Men när vi, 20 minuter försenade, börjar närma oss Kristianstad så säger chauffören att bussarna tydligen inte alls kunde vänta, men att det går nya bussar 12.46. Alltså lite drygt 2 timmar efter att vi kommit fram till Kristianstad. Vi var alltså 20 minuter försenade. Inte en timme. Inte ens 45 minuter. Utan 20 minuter. Och med tanke på att tåget hade kommit igång igen innan bussarnas utsatta avgångstid, så förstår jag inte alls att man inte väntar.

När jag ringer o säger till mamma att vi blir lite försenade och förklarar vad som har hänt, så ringer hon upp SJ och frågar om man verkligen inte kan göra någonting åt det. Man måste väl kunna skaffa fram bussar på mindre än 2 timmar tycker man.
Efter 20 minuters telefonkö får hon prata med en i kundservicen. Självklart är det en stockholmare som sitter i växeln, och följande samtal är ett praktexempel på varför jag inte tycker om dem;
Min mamma ringer alltså och klagar, säger att hon har två barn som står o väntar i Kristianstad helt ensamma nu och fryser (Ja, hon gillar att överdriva, och nej, hon sa inte hur gamla vi var, men hon talade samtidigt sanning hela tiden : ) )
Men kundservicemannen var helt oförstående till mammas klagomål, ”Jag förstår inte varför du ringer? Det går ju nya bussar om 2 timmar” påpekade han på med en är-du-dum-i-huvet-eller?-röst. Eftersom allt denna människa, vars yrke går ut på att man ska vara tillmötesgående mot kunder som har klagomål och frågor, vet vid denna tidpunkt är att det står 2 barn ensamma och frusna i Kristianstad, kan man tycka det är lite anmärkningsvärt att han var så överlägsen i tonen som han var.
Min mamma påpekar detta för honom, och lägger in ett ”dumpucko” någonstans på vägen också. Vad tror ni denna man, som har ett yrke som går ut på att man ska vara tillmötesgående mot kunder som har klagomål och frågor, gör? Jo, på något jävla sätt förvränger han allting så att det blir något personligt angrepp, säger ”Det dääär ska du få äta upp, vi spelar in allting på band! Det dääär ska du få äta upp”, varpå han kopplar bort mamma.
Föregående stycke har jag endast fått berättat för mig av mamma, dock redan åtskilliga gånger.

En lite rolig sak i det hela, är att av de tre bussar som inte gick förrän 12.46, så stod 2 av dem där redan när vårt tåg kom in. Jajo, jag vet väl också att om de bussarna hade kört iväg hade det inte funnits några bussar när nästa tåg inkom, men hade det verkligen varit helt omöjligt att fixa dit nya bussar på 2 timmar?


Ytterliggare en rolig sak; när jag o Stoffe skulle hem senast vi var här uppe, så var Swebus-bussen unefär 45 minuter försenad. Jävla bra ställe det här, eller? : )
--------------------

Om det finns någon vänlig själ där ute som kan förklara för mig precis hur resebolagens hemsidor fungerar, så är han eller hon hjärtligt välkomna till att förklara för mig. För att jag förstår nämligen inte hur resor som på ena sidan marknadsförs med ett pris, plötsligt blir ett par hundralappar dyrare när man ska boka dem. Någon som kan förklara?

--------------------

Till sist: Lita aldrig på någon norr om Hallandsåsen

Inga kommentarer: