SMS.se

fredag 5 januari 2007

Egoism

Det börjar skymma. Jag har gått i stan ett par timmar. Köpt det jag var ute efter. Jag har trevligt. Jag känner mig nöjd.
Plötsligt poppar en Svenska Afghanistankommitén-människa upp från ingenstans och börjar snacka och visa bilder. Och rätt vad det är, så är jag fast. Jag kan inte bara gå därifrån (jag är rent för snäll, eller något). Jag kan inte blunda och låtsas som ingenting. Och framför allt så kan jag verkligen inte argumentera för att INTE skänka 50 kronor varje månad. För vilka argument finns det, egentligen?
Har jag inte råd?
Får de skylla sig själva?
Är 50 kronor för mig värda mer än 50 kronor för dem?
Men man blir galen och man går runt och tänker så.
Så jag rättfärdigar mitt själviska tänkande genom att se det som så här;
Om jag har tillräckligt med pengar för att kunna gå ut och festa på helgerna, för att ha de där onödigt dyra, men snygga, kläderna, för att kunna köpa något gott när det faller mig in, ja då inbillar jag mig själv att det på något sätt ska leda till att jag blir framgångsrik. Och när jag blir det tjänar jag stora summor pengar på något sätt, och därmed kan skänka ännu mer pengar, fast lite längre fram i tiden. Okej?
Fan. Inte ens jag låter mig luras av den förklaringen.
Jag är självisk. Tyvärr.
Men som "tur" är, så är alla ni andra lika själviska. De flesta av er i alla fall.

--------------------

Fan. Det blir alltid fel när jag ska skriva "egentligen". Det blir alltid "egenltigen".

--------------------

Vi har haft lov i 2 veckor. Men jag har ändå totalt tappat bort vilka dagar det är. Jag tänkte inte på att det var fredag förrän sisådär 6-tiden idag. Hur ska man nu hinna planera något? Ska man ens planera något? Jag är riktigt kluven.
"Det är sista fredagen på lovet"
"Jag vill ut och träffa lite nytt folk"
"Det är inget bra på tv idag"
Men samtidigt
"Jag orkar inte, jag borde ta det lugnt"
"Jag borde spara pengar till Gran Canaria" (När det nu blir!)
Hmm. Nej vi får se vad det blir.

--------------------

Helvete! Jag måste börja plugga astrofysik snart!

--------------------

Ett annat ord som alltid blir fel är "faktiskt". Det blir alltid "faktikst" ! Jävligt irriterande!

--------------------

Just det. Det slutade med att jag ska skänka 50 kronor i månaden till dem.

--------------------

Till sist: Lita aldrig på någon norr om Hallandsåsen

1 kommentar:

Unknown sa...

"Helvete! Jag måste börja plugga astrofysik snart!"

aaah vafan sitte rdu o tänker på sån skit för? vi har ju för fan lov i iaf 2 dagar till...