SMS.se

måndag 8 januari 2007

Skola. Jippie!

Av någon anledning associerar jag tidiga morgnar med att åka iväg någonstans. Det har förmodligen att göra med att i princip alla mina utlandsresor har påbörjats tidigt om morgnarna. Detta är faktiskt en ganska trevlig egenhet jag har lagt till mig, för det innebär att om man väcker mig tidigare än vad min dygnsrytm egentligen tillåter, vilket alltid är fallet morgnarna efter ett lov, så kommer jag automatiskt ägna de första sekunderna efter att jag har vaknat åt att fundera ut vart jag ska någonstans. Som tur är, är jag alltid för trött för att orka bli besviken när jag inser att det mest exotiska jag kommer uppleva under dagen är att höra min danskalärare försöka prata skånska.

--------------------


Astrofysikslutprov (många sammansatta ord där) på onsdag. Därefter är det ett bra tag tills man behöver tänka på sina betyg igen.

--------------------

Men oj, vad astrofysik känns som ett onödigt ämne. Jag har riktigt svårt att se exakt hur innehållet i mitt liv ska förändras, varken till det sämre eller bättre, beroende på om jag vet hur jag räknar ut en stjärnas ljusstyrka eller inte. Eller huruvida jag kan bestämma tyngdkraften på jorden om jorden vore ett svart hål eller ej.

Inte heller känns mikrobiologi som ett nödvändigt ämne precis. På högstadiet kommer man in på cellerna, dess beståndsdelar osv. Då tänker man att "OJ, det var litet! Men för att läsa om saker som är mindre än så här måste man nog vara biolog på riktigt..."
Därefter börjar man gymnasiet, och går man natur får man ganska snabbt veta att det inte bara går att dela dessa celler, självklart kan man dela upp dessa beståndsdelar i ännu mindre bitar. Och jodå, det finns en himla massa saker där också. Då tänker man "OJ, det var litet! Men för att läsa om saker som är mindre än så här måste man nog vara biolog på riktigt..."
Men jodå, man kunde kolla på ännu mindre saker. Här hade man gått och trott att DNA var något pyttelitet, som man behövde ha gått värsta polisutbildningen á la CSI för att veta någonting om. Men nej då, vi kollade på det. Och vi delade upp det, i ännu mindre beståndsdelar. tänker man "OJ, det var litet! Men för att läsa om saker som är mindre än så här måste man nog vara biolog på riktigt..."
Men jodå, nästa vecka ska jag förmodligen börja läsa mikrobiologi. Nej, man kunde inte döpt kursen till "Biologi C", man var tvungen att poängtera att detta rör sig om väääldigt små saker. Fan också!

--------------------

Varit ute och sprungit ett par dagar i sträck nu. Börjar nästa tro att jag så sakteliga börja komma igång igen. Kyrkheddinge IF nästa!

--------------------

Till sist: Lita aldrig på någon norr om Hallandsåsen

1 kommentar:

Anonym sa...

du är ju snart biolog på riktigt ;)