SMS.se

måndag 19 februari 2007

Sierska eller lögnerska?

Här blev det ett litet uppehåll på några dagar visst. Så kan det gå. Har inte haft något speciellt att skriva om (som om jag brukar ha det?).
Hur som helst; nu tänkte jag skriva lite i alla fall.
Men jag vet, som vanligt, inte om vad.
Satt och skrev ett ganska långt och relativt elakt inlägg angående avdelningen "Fråga SolBrith", en avdelning i Aftonbladets söndagsbilaga (som orginellt nog heter just Söndag), där man kan skicka in ett handskrivet brev med valfri frågeställning, så kommer sierskan SolBrith Rönnqvist att svara på frågan. Man måste även skriva ner födelsedatumet på samtliga inblandade personer.

Frågorna kan variera ganska kraftigt, alltifrån "Har jag något turnummer?" till "Kommer vi att seperera?". De flesta frågor som publiceras handlar dock om kärlek på något vis.

Här nedan kommer ett par exempel på frågor och svar från Söndag 18/2-07.
(Röd text = Cerdics kommentarer, ingick alltså inte i orginaltexten.)

Exempel 1.
Fråga: Förra året kom jag på min sambo med att vara otrogen. Vårt förhållande var inte det allra bästa, men så dåligt tyckte jag inte att det var. Under året som gått har jag försökt lappa och laga. Kommer vi att seperera?

SolBrith svarar: Den sambo har tröttnat. AFAN?! Det är bara du som gör konstgjort andning nu. Jag ser inte att ni ska få ett fint och hållbart förhållande. Han vill bryta upp (återigen AFAN?!?!) så ge honom friheten.

Exempel 2.
Fråga: Jag har ett dilemma. En kund jag hade nyligen köpte en vara i vår butik för en låg summa. Han betalade med en tjugolapp men påstår att han lämnade en hundralapp. Jag är inte säker på att jag har rätt. Vad lämnade han till mig?

SolBrith svarar: Du har helt rätt. Kunden du hade lämnade fram en tjugokronorssedel.
Måste man vara "synsk" för att ge sådana här svar? Börjar ni se ett mönster?
För säkerhets skull ger jag även ett tredje exempel.

Fråga: Efter 33 års tungt städjobb på heltid var jag tvungen att säga upp mig i somras. Kroppen orkade helt enkelt inte. Nu undrar jag om jag kommer att få något arbete eller någon praktikplats i framtiden? Älskar allt inom hantverk.

SolBrith svarar: Städjobbet har varit på tok för tungt för dig. (Men afan! Det är det enda hon säger i brevet ju!) Vila upp dig ordentligt innan du söker någon praktikplats. Det kommer att skapas en plats för dig som känns rätt och måttligt tung, så oroa dig inte.


Tydligen "förutsåg" hon även Hagamannens gripande. Det roliga var dock att ungefär allting i "förutsägelsen" var helt fel. Se "förutsägelsen" här.

Vad är det då jag reagerar över?
Rent spontant tänkte jag att det var helt sjukt. Här kommer en kvinna, påstår att hon är synsk, och folk lägger en del av sina öden i hennes händer. En liten del av ödet, men dock. Det rör sig ju om rent lurendrejeri om du frågar mig, och man kan ju tycka att aftonbladet borde ta något sorts ansvar här och inte publicera det här. Även om det inte kostar någonting, så lägger människor en del av sina öden hos en person som jag tror (notera att detta är min åsikt) är rent skitsnack, vilket det förmodligen också är.
Det är visserligen mycket möjligt att SolBrith verkligen tror att hon kan utläsa allt sånt här från ett handskrivet brev, men så länge hon inte har väldigt tekniska apparater så motsäger det ungefär det mesta av forskningen.

Men sen tänkte jag lite mer.
Det är egentligen precis samma sak som horoskopen. Det här är dock mer personligt, så jag tycker ändå det här är mer fel. Horoskopen ser jag bara som en kul liten grej.
Men om vi jämför med religioner då? Vad är det som skiljer SolBriths lilla avdelning ifrån t.ex. kristendomen i stort?
SolBriths sida bygger på att folk tror på saker som inte kan bevisas (att man kan utläsa SÅ mycket ifrån ett handskrivet brev), kristendomen bygger på att folk tror på Gud. Vad är skillnaden?


Har suttit och tänkt ett tag nu på vad jag egentligen tycker om det.
Jag vet egentligen inte ens vad jag tycker är fel med det hela. Jag vet inte ens om jag tycker det är fel. Men någonting är det som jag reagerar instinktivt på.
Först tänkte jag att man egentligen inte kunde klandra SolBrith, hon tror väl förmodligen att hon verkligen hjälper människor. Men med en sådan retorik skulle en jävla massa människor gå fria. Det är väl få personer som medvetet begår onda handlingar? Så där är jag fortfarande tveksam. Det är ju trots allt så att SolBrith tjänar sina pengar genom att ge ut svar som jag anser att hon omöjligt kan ha, oavsett om hon själv tror att hon gör en bra handling eller ej.
Aftonbladet då? Har inte de något ansvar i det hela? Jo, självklart har de det. Det är trots allt de som har anställt SolBrith och publicerar svaren. Och de måste ju tro att de tjänar pengar på det, tidningar (eller företag i stort för den delen) gör ju inte saker om de inte tror att de tjänar pengar på det.
Självklart får personerna som skickar in frågorna skylla sig själva om de blir lurade. Men jag är av den åsikten att det är moraliskt fel att lura människor, hur naiva de än må vara.

Alltså fan. Det går inte att skriva någonting utredande och kritiskt. Det är som ett försöka nysta upp ett garnystan. Det kommer bara upp mer hela tiden. Får återkomma med mer lite senare. Förmodligen uppdateras denna text imorgon (Tisdag).

--------------------

Känner mig tvungen att publicera ett rykte jag snappade upp på svenskafans förra veckan.
Detta rykte gör gällande att Lagerbäck satt uppe och väntade på Zlatan o co när de kom hem från sin "vilda utekväll", vilket innebär att någon spelare som såg/visste om vad som skulle ske tjallade på Zlatan o co.
OM detta rykte stämmer så finns det tre ganska starka orsaker till varför Zlatan inte ska spela mer i landslaget.
1) Han blev offentligt hemskickad för att ha brutit lite mot reglerna.
2) Han har uppenbarligen inte lagkamraternas respekt.
3) Ingen i landslagsledningen har, varken nu eller då, ens kommenterat Zlatans lilla försök till ursäkt i en Italiensk tidning för ett tag sedan. Där säger han att han gjorde fel, men att straffet var för hårt. Och det är väl så nära en ursäkt man kommer?

(Jag tycker att enbart ettan räcker. Och både ettan och trean stämmer. Förmodligen också tvåan, han har ju inte precis fått de andra spelarnas stöd)


Jag kan råda er att gå in på expressens debattsida om Zlatans vara eller icke-vara i landslaget. Det är jävligt komiskt, och tragiskt på samma gång.
Men om någon kan vara vänlig för mig och berätta vad det är som gör Zlatan till en diva/primadonna skulle jag vara väldigt tacksam. Jag har aldrig förstått det.
Och nästa person som påstår att Zlatan är en egoistisk fotbollsspelare och inte spelar för laget blir jag väldigt sur på. Personen i fråga bör också se 2-3 matcher med Zlatan i Inter...

--------------------

Karlskrona är en helt sjukt död "stad".

--------------------

Till sist: Lita aldrig på någon norr om Hallandsåsen

2 kommentarer:

Josséfin sa...

Zlatan är det bästa som någonsin hänt svenska landslaget, så jag vet i fan vad alla bonnläppar håller på med? Henrik Larsson kan inte ens mäta sig med ZLATAN, han är kung! Vad är det människor inte förstår? Blir så laaack! Tack på förhand!

Anonym sa...

mycket intiresno, tack