SMS.se

onsdag 14 februari 2007

Happy Valentine

Det är en sak jag stör mig på med alla hjärtans dag.
Det är namnet. Det är för långt.
Visst, när man pratar om dagen, så kan det fungera. "Imorgon är det alla hjärtans dag" ligger ganska okej i munnen. Men visst fan låter amerikanernas "Happy Valentine" sjutusen gånger bättre än "Glad Alla Hjärtans Dag!"?
Alla andra "stora" dagar har korta och fina namn. Julafton, Nyårsafton, påskafton, midsommar, valborg, halloween...alla är ganska behagliga att säga och prata om. Men "Haft en fin alla hjärtans dag?", "Glad alla hjärtans dag" etc., det är rent omständigt att säga för att dagen ska slå igenom på riktigt.
Härmed röstar jag för att vi ska anamma amerikanskan, och kalla dagen för "Valentine's day", "Valentindagen" eller någonting annat, bara det är kortare än Alla Hjärtans Dag.

Men det är inte det enda sättet dagen mobbas på.
Överallt finns det folk som hittar på anledningar till varför dagen är käss.
"Det är ingen riktig dag. Den är bara påhittad av företagen för att tjäna pengar"
"Varför firar man överhuvudtaget en sådan dag? Borde man inte visa sin kärlek varje dag istället?"

Visst, jag kan acceptera att man har den åsikten. Och jag kan i viss grad hålla med. Men på vilket sätt är den mer "konstruerad" än julafton? Det är väl knappast så att vi köper julklappar till varandra till minne av Jesus, egentligen? Och även om julafton har något längre historia, har den 14e februari firats sedan ungefär 500 e.kr. Så det är knappast någon nymodighet.
Och jovisst, man borde visa sin kärlek till sina nära och kära varje dag. Men jag tror att de flesta faktistk försöker göra det. Men det skadar väl ändå inte att ha en dag där det uppmärksammas extra mycket? För att återigen ta julafton som exempel; borde vi inte avskaffa den också isåfall? Isåfall borde man tycka att vi borde ta oss tid att umgås med och visa vår släkt och vänner uppskattning varje dag?
Get my point?

Och av någon konstig anledning, så är det oftast singlar som inte fått någon ros eller något vaniljhjärta som är de som klagar mest. Men även människor med brustna hjärtan kan väl glädjas för andras skull? : )
Men som sagt; jag tror det har med namnet att göra...


By the way; ros"utdelningen" på polhem var precis lika dåligt skött som man misstänkte.

--------------------

Jag fick varken ros eller vaniljhjärta idag, men jag är lika glad för det

--------------------

Till sist: Lita aldrig på någon norr om Hallandsåsen

1 kommentar:

Anonym sa...

Här får du en kommentar och ros av mig @-->--

tihi :P