SMS.se

onsdag 7 mars 2007

Valencia - Inter

Såg matchen mellan Valencia och Inter igår.
Helt sjukt.
Börjar med själva matchen.
Visst, italienska lag (däribland även Inter) lägger sig väldigt enkelt i tid och otid. Och det är ett helvete. Tro inte att jag tycker något annat. Däremot var Valencia snäppet värre igår. De trillade inte bara i tid och otid, de tog sig även för ansiktet i varenda, jävla närkamp. Det finns ingenting jag irriterar mig mer på. Ett försök till filmning i straffområdet är inte i närheten tycker jag.
Ta David Villa (anfallare i Valencia) som exempel. Åtminstone ett par gånger faller han lätt i en närkamp, därefter tar han sig mot ansiktet, rullar runt ett par varv, öppnar sedan ena ögat försiktigt, kikar på domaren och ser hur han reagerar, för att sedan fortsätta föreställningen en liten stund till.
Och nej, italienska lag är inte likadana. Inte i den utsträckningen som Valencia höll på igår.

Sedan kommer då slutsignalen. För er som inte vet vad som hände, klicka här för att se sekvensen på youtube.

En snabb genomgång.
1) Inters Burdisso och Valencias Marchena börjar tjafsa. I nuläget är det förmodligen inte så många fler än just de två som vet hur och vem som började det.
2) Burdisso reagerar på någonting, och blir som tokig. Ett flertal Interspelare, däribland Zlatan , går in och håller bort Burdisso. Burdisso är alltså i detta läge helt oförmögen till att ge sig på Marchena.
3) David Navarro kommer inspringandes ifrån sin plats på bänken, och slår helt sonika den fasthållna Burdisso i huvudet, ett slag som bryter näsan på Burdisso. Direkt efter slaget börjar Navarro springa in mot omklädningsrummen igen.
(Här är det värt att notera att den löpningen Navarro tar innan han når fram till Burdisso tar X antal sekunder, vilket gör att han hinner tänka över sitt val)
4) Ett flertal Interspelare tappar det helt, vilket jag kan förstå, och sätter fart efter Navarro. Cruz och Cordoba är närmast att få honom på fall, men missar honom då de slänger sig efer honom, i hopp om att fälla honom.

Därefter vet jag inte riktigt vad som händer. Förmodligen inte någon annan heller.
Cambiasso (skadad interspelare, ej ombytt, han som vevar i vit skjorta) är i alla fall i spelartunneln och blir tokig över någonting. Förmodligen händer det någonting i omklädningsrummet som vi inte ser.

Zlatan och Materazzi då? Vad gjorde sveriges respektive världens största busar inom fotbollsvärlden (om man ska tro svensk media ungefär)? Jo, Zlatan provocerades av någon liten, ful djävel. Men han höll sig cool, och slog inte till någon överhuvudtaget. Och Materazzi gick t.o.m. runt och tackade de få Valenciaspelare som inte var inblandade, för en trevlig match.


Här kommer min sammanfattning av de inblandade;
Navarro är en feg ynkling och saknar helt uppenbart moraliska spärrar som vanliga människor har. Han bör även få ett långt straff, samt kicken ifrån Valencia. Tyvärr får han nog bara ett långt straff.
Burdisso och Marchena tycker jag, utan att veta exakt vad som sades, agerar ungefär lika idiotiskt bägge två. Att Marchena däremot redan har skyllt ifrån sig gör att han är en större idiot i mina ögon. Jag kan dock förstå båda två, (obs! förstå, inte försvara!) eftersom det trots allt händer en massa grejs i huvudet under en fotbollsmatch.
Cruz och de andra, även de i Valencialägret, kan jag inte bara förstå, utan rentav faktiskt försvara.
OBS! Detta grundar sig endast på den lilla fakta jag har. Stämmer oliak rykten, exempelvis att Marchena sa någonting om Burdissos dotter, så hamnar han i samma fack som Navarro i mina ögon.

--------------------

Matchen då? Jo den slutade 0-0, och Valencia gick vidare pga flest gjorde mål på bortaplan.
Jag börjar bli riktigt trött på den regeln faktiskt. För andra året i rad åker Inter ut på den regeln.
Tycker det är en ganska underlig regel egentligen. Lagen möts i sammanlagt 180 minuter. 90 minuter på vadera lags hemmaarena. Visst, Valencia gjorde fler mål på bortaplan, men å andra sidan gjrode Inter fler mål på hemmaplan.
Det är nästan som om man skulle införa att om en vanlig fotbollsmatch slutar oavgjord, så vinner det lag som gjorde flest mål med medvind. (Nu inser jag ju också att mitt resonemang inte håller ritkigt, då det finns en mängd andra saker som spelar in, men på ett ungefär...)

--------------------

Jag var verkligen helt säker på att Inter skulle vinna igår.
Och på att Zlatan skulle avgöra.
Jag hade redan skrivit in "Ibraca-fucking-dabra" på min mobil och skirvit in samtliga nummer jag skulle skicka till. Men nej, så blidde det inte.

--------------------

Till sist: Lita aldrig på någon norr om Hallandsåsen

Inga kommentarer: