SMS.se

torsdag 8 mars 2007

Styr vi över oss själva?

Kan vi verkligen styra över våra öden?
Det är en ganska intressant fråga egentligen....
Jag tror faktiskt inte vi kan det.

Varför jag tror det?
Jo, varje handling har en orsak, right? Jag menar, t.o.m. terrordåden på WTC och knivöverfallet på 8-åringen för några veckor sedan hade sina orsaker.
Och denna handling, får i sin tur konsekvenser. Konsekvenser som i sin tur ger upphov till en ny handling, som får nya konsekvenser, o.s.v.

Det hela påminner lite om släktträd faktiskt. Ju längre bak i tiden man går, desto fler personer har anknytningar till varandra, eller hur? Och går man bara tillräckligt långt bak, så kommer man hitta den/det som gav upphov till allt liv, eller hur?
Precis på samma sätt fungerar det här med vad vi gör. Ju längre bak i tiden vi går, desto fler handlingar kommer hänga samman.
Alla ni som börjar tänka "Men vadå, jag bestämmer ju ändå själv om jag vill äta det där kexchokladet som ligger framför mig eller inte" - ni har fel. Skulle man kunna stanna tiden här och nu, skulle man även kunna beräkna huruvida du kommer äta det där chokladet eller inte.
Visst, man kan börja tänka "men den/det som gjorde den allra första saken, den/det kan ju inte ha påverkats av någonting, eller hur?" Men nu är vi inne på frågor som snuddar vid "vad fanns innan universum" och blablabla, och det tänker jag inte ge mig in på, för det vet jag inte svaret på.

Och som sagt, vem/vad som gjorde den första handlingen vet jag inte. Men JÄVLAR vad den handlingen har fått konsekvenser...

Allt enligt min och Odens gudsekvation som vi kom på någon gång i tvåan. Helt oberoende av andra personer och upptäckter faktiskt.

(Texten är dock inspirerad av Växjö-Lindas blogg : ) )

--------------------

Jag är nog bäst på att lura mig själv.
Ingen annan kan lura mig själv som jag!
Nu har jag på fullaste allvar fått för mig att fysiken inte kommer vara några problem imorron.
Det är över 100 sidor, ändå tror jag inte det kommer vara några större problem.
Farligt att kombinera självförtroende med självlurendrejeri : )

--------------------

Till sist: Lita aldrig på någon norr om Hallandsåsen

3 kommentarer:

Anonym sa...

jävligt intressant det är med att ju mer man går bakåt i tiden på tex. släkträdet då så hänger ju faktiskt saker ihop mer och mer. Tror du på Gud? eller vad/vem anser du var den första som gjorde en handling vilket medförde till konsekvenser som påverkade oss alla?

Unknown sa...

asså nä nu jävlar blir jag förbannad på dig.. kommer du inte ihåg vår gudsekvation som vi kom på alldeles själva och sen insåg att det var nån supersmart fiolosofkändis som kommit fram till samma sak vilket gjorde oss till smarta filosofer... Detta är ju bara en sämre och enklare version en vad vi kom fram till och dessutom så ger du creds till nån växjö-linda som uppenbarligen rippat vår idé

Cerdic sa...

linda: Jag vet inte. Jag får inte ihop det. Jag vägrar tro på någon sorts gud, men jag kan verkligen inte förklara hur allting startade...
Så jag håller mig till att "allting startades den 27 maj 1988" :)